Best radio player

dinsdag 12 juli 2011

Unexpect: Fables of the Sleepless Empire




Unexpect: Fables of the Sleepless Empire

Sinds ik bevangen ben door het deconstruction virus (zie bespreking lager) is het voor mij bijna onmogelijk dat album uit de cd speler / autoradio / Ishuffle te halen. Toen ik opgevangen had dat het nieuwe album van de band “UNEXPECT” verschenen was heb ik mezelf hard in mijn gezicht moeten slaan om even afstand te doen van het laatste pareltje van Devin Townsend.
Dit gedaan, kon ik mezelf eens overgeven aan het album “Fables of The Sleepless Empire” van het Canadese “Unexpect”. (Het moet toch weer lukken dat na Devin (ook Canadees) nu Unexpect (dus ook Canadees) verantwoordelijk zijn voor het afleveren van de beste CD’s van het jaar (voor mij dan persoonlijk natuurlijk) GO CANADA!). Na een paar dagen luisteren ontstond er een nieuw probleem. Deconstruction ligt te schreeuwen voor meer aandacht terwijl dit nieuwste album van Unexpect me niet meer wil loslaten. En ik die dacht dat er dit jaar niks beter meer kon komen dan Devins meesterwerk. Hoe fout kan een mens zijn.
En dan moeten de albums van Origin en Symphony X nog in de brievenbus belanden en moet Opeth hun nieuwste telg nog op de markt uitbrengen. Jongens, tijd te kort met andere woorden.
Maar even terug naar “Fables of the Sleepless Empire”. Wat kan u als luisteraar verwachten. Ten eerste zal u het na een eerste luisterbeurt met me eens zijn, dat een tweede zich al zeer snel opdringt. En een derde en nog veel meer ook. Wat valt er nu precies te horen? Bij momenten waant men zich in een Hollywood Kerstmis film, waarna Dillinger Escape Plan invloeden overnemen, groovy deathmetal, blackmetal, extreme deathmetal, latino pianostukken… En dan mis ik nog gigantisch veel. Cleane zang, afgewisseld met high pitched grunt en low pitched. Verschillende stemmetjes enzoverder. Er zijn stukken bij die me rechtstreeks in de serie “Dexter” plaatsen. Een ziekelijk romantische sympathie wordt ontwikkeld waarbij men subtiel dolle razernij toevoegd om een mens het hoofd te doen tollen.
Luister maar eens naar het nummer Unfed Pendulum of The Quantum Symphony. De klasse druipt er gewoon vanaf.
Dit hele album bevat duidelijk elementen die men na 10 jaar luisteren nog steeds ontdekt. Dit zal ervoor zorgen dat het album “Fables of the Sleepless Empire” een tijdloos pareltje wordt en gekoesterd zal worden door zijn liefhebbers.
Akkoord het album zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn, maar als ik u een raad mag geven, geef het eens allemaal een lekkere luisterbeurt en hopelijk maken jullie eenzelfde plezante ontdekkingstocht doorheen het hele album als ik. Een ontdekkingstocht die nog jaren zal duren. Ik durf met gemak te zeggen dat dit album vooral is voor liefhebbers van Devin Townsend, Ihsahn, Dillinger Escape Plan, Cynic, Fantomas… en kan u zichzelf niet terugvinden in laatstgenoemde bands, wil dat natuurlijk niet zeggen dat u misschien ook dolenthousiast zal worden van dit pareltje!
Opnieuw “Enjoy”!
“Neen Devin, SHUT UP, ge moogt nog niet!!!”

PS: Het nummer Unsolved Ideas of a Distorted Guest bevindt zich in de radio vanboven. Luister eens tot aan
..daaaaamn well she did!

...and in view of that case, the oracle declared that it would be more pleasant to be
naturalized than to make conversation with a blind beholder in need of affection...
Only to find the same patterns on the fast lane

(is duidelijk te herkennen) en kijk dan eens of u nog steeds niet "door de rooie" aan het gaan bent!
Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten